Att driva en blogg om Digital Marknadsföring

internet blir smidigare och smidigare och används till mer saker hela tiden. Förr i tiden så matade man ut reklamer och dylikt i form av radio-, tidnings- och TV-reklam. Men den marknadsföringstekniken handlar idag snarare om företagens PR. För de som inte är så insatta så kan termerna PR, Reklam och Digital Marknadsföring flyta ihop väldigt lätt. För att kunna driva en framgångsrik blogg inom ämnet så är det viktigt att man både känner till och förstår skillnaden mellan dessa termer.

En kort beskrivning av följande termer kommer här:
PR (Public Relations) innebär att man arbetar för att förbättra företagets anseende av samhället. Anseende betyder rykte, så arbetet handlar helt enkelt om att man ska försöka göra så att samhället anser att man är en del av ett bra företag-

Reklam är nog få som inte vet vad det är. Men för att redovisa skillnaderna så är det viktigt att man även förklarar de enklaste begreppen, för att inte något ska tas för givet och sedan att man har någon felaktig bild som gör att man inte riktigt vet allt ändå. Reklam betyder att ett företag gör någon insats för att t.ex. upplysa publiken om en ny produkt eller liknande. Man matar ut med sin reklam och visar upp sin produkt i alla möjliga former.

Digital Marknadsföring. Det handlar i grund och botten om ens digitala närvaro. Det mest ekonomiska gynnsamma och smarta alternativet för företag är att förbättra sin digitala närvaro. Skillnaden mellan Digital marknadsföring och vanlig reklam är följande:
Istället för att mata ut reklam till en enorm publik så att några snappar upp den och väljer din tjänst/produkt så finns du istället på plats där dina kunder söker efter din produkt/tjänst.

Inom digital marknadsföring så finns det många olika grenar:
Content marketing
SEO – Sökoptimering
Google Adwords & SEM
Konverteringsoptimering
Sociala Medier
Videoproduktion.

Detta är ett perfekt ämne att blogga om. Det är nämligen så att Google, Bing, Yahoo och alla möjliga sökmotorer är uppbyggt av ofantligt många olika algoritmer som bestämmer om vilka kriterier en hemsida ska leva upp till för att kunna avancera i rankingen. För att inte vissa företag ska veta hur algoritmen fungerar fullt ut så är google mycket försiktiga och byter ut/lägger till nya algoritmer kontinuerligt. För om det vore så att det är välkänt om hur exakt deras algoritmer fungerar så skulle marknaden på sökmotorerna bli förstörd.

Är du duktig på digital marknadsföring och klarar av att lista ut hur du ska forma din hemsida för att ligga etta på samtliga sökord inom din bransch så bådar det mycket gott för din eventuella framgång. Det är väldigt många som söker svar efter detta och därför så passar det perfekt att driva en blogg inom detta ämne.

Om du t.ex. tar dig tiden och gör efterforskningar samtidigt som du försöker identifiera sökmotorernas algoritmer varje vecka så kommer du utan tvekan att dra till dig en mycket stor publik. Förutsatt att du syns och gör dig hörd i rätt forum.

Det finns ett flertal bloggare som skriver om just Digital marknadsföring och de flesta gör sin röst hörd inne på Linkedin.