Petra Tungården

Petra Tungården är en av Sveriges mest framgångsrika bloggare och hon driver inte bara en modeblogg utan är även moderedaktör på Metro. Hon är en bloggare som var med när bloggbranschen började ta fart och är en av de ”gamla rävarna” som man säger i talspråk. Det sägs att framtiden är sociala medier vilket dagens bloggare bevisar. De mest framgångsrika bloggarna tjänar flera hundratusen i månaden genom sina bloggar. Inkomst får bloggare genom både samarbeten samt så kallade adlinks. Bloggare visar upp produkter för sina läsare i utbyte mot lön helt enkelt och vid användning av adlinks så får bloggaren betalt när läsare klickar på en shoppinglänk. Företag har i dagens läge insett att man kan spara utgifter genom att använda sig av så kallade ”influencers” inom sociala medier. Detta gör att företagen får ut sina produkter till rätt målgrupp och genom att ha en person som rekommenderar produkterna vilket i sin tur gör det mer trovärdigt.

Falsk marknadsföring i bloggen

Ju mer man tittar på arbetsmarknaden i dagens läge desto mer ser man att bloggare som Petra Tungården tar mer plats. När det kommer till marknadsföring i sociala medier så är det dock inte alltid lätt. Petra Tungården har nämligen anmälts för att hon inte alltid varit tydlig på sin blogg med att produkterna hon visar upp faktiskt ger henne betalt. Visar man upp produkter eller rekommenderar ett företag utan att skriva ut att man får betalt för det så är det falsk marknadsföring. Många bloggare har åkt dit för falsk marknadsföring, då det går under marknadsföringslagen att alla betalda samarbeten skall tydligt märkas ut för att läsarna skall veta när bloggarna får betalt. Lagen är till för att skydda läsare mot vilseledande marknadsföring då många kanske tror att inlägget är baserat på bloggarens egna åsikter medan det i själva verket är betalda och förutbestämma åsikter. Ju större blogg man har desto noggrannare måste man som bloggare vara då det man skriver når ut till flera hundratusentals som alla tolkar det på sitt egna sätt.

Petra Tungårdens förflutna och nutid

Det har tidigare kommit ut uppgifter om att Petra Tungården har fakturerat över 170 000 kronor i månaden vilket verkligen inte är en dålig lön. Tar man sig en närmare titt på Petra Tungårdens historia och insatser när det kommer till media så kan man se att hon varit i mediebranschen ett bra tag. Petra Tungården medverkade tillsammans med bloggerskorna Anna Hibbs och Michaela Forni i tv-serien Glamourama. Serien gick ut på att följa bloggerskornas vardag och arbetsliv. Där fick man bland annat följa med när bloggerskorna besökte event, åkte på en festresa, jobbade samt när de valde att spela bowling stockholm för att hitta kärleken. Bloggare lever ett minst sagt intressant liv och Petra Tungården är lite av en entreprenör. Man kan tydligt se att hon inte enbart nöjer sig med titeln som bloggerska utan hon har förutom att vara aktuell med Glamourama och webb-tv även arbetat som inredare.